luolaleijona2 kirjoitti:
Hei,
Eikö olisi mitenkään mahdollista palauttaa blogia luolaleijonanklaani.blogit.fi?
Olen viimeksi kuukausi sitten ollut kirjautuneena sisään ja tehnyt huoltotöitä blogissa! (Poistanut roskaposteja). En ole vain päivittänyt blogiin uusia kirjoituksia.
Blogissa oli minulle hyvin tärkeitä tekstejä ja kuvia, jotka haluaisin edes saada tallennettua johonkin, ennen kuin blogi ilman varoistusta poistetaan noin vain! Olen lukenut itse ainakin kirjoituksia sieltä usein (ja siellä on tiedossa tärkeitä päivämääriä ym.) vaikka päivityksiä ei olekaan tullut. Miksei poistosta tullut varoitusta?!
Lisäksi olen vasta päivittänyt nettisivut.org -nettisivuani. Eivätkö nämä kaksi ole sen verran yhteydessä toisiinsa, että toisen päivittäminen pitäisi toisenkin aktiivisena?
Onko _mitään_ mahdollisuutta saada tärkeät tekstini pelastettua?
Valitettavasti käyttämättömyyden takia poistettuja blogeja ei voida palauttaa. Blogisi näyttää olleen poistettuna jo niin kauan, ettei sitä valitettavasti löydy Googlen välimuististakaan.
Ilmaispalvelussa ei ole resursseja kysellä jokaisesta hylätystä blogista erikseen. Oletamme, että käyttäjät lukevat
ohjelmasäännöt, joissa selvästi sanotaan, että blogi on vaarassa tulla poistetuksi, jos sen viimeinen kirjoitus on yli 100 päivän takaa. 3-4 postausta vuodessa ei ole kovin paljon vaadittu ylläpitäjältä, mutta se estää blogin poistamisen. Hylätyt blogit vievät tilaa käytössä olevilta blogeilta ja houkuttelevat roskapostibotteja, jotka sitten spämmäämisellä hidastavat koko palvelinta ja kaikkien blogeja ja foorumeita, joten hylättyjä blogeja on pakko siivota välillä pois.
Nettisivu.org ja Blogit.fi ovat erillisiä palveluita, eivätkä ole mitenkään yhteydessä toisiinsa. Niitä koskevat myös eri säännöt poistojen suhteen, käytännössä Nettisivu.orgista ei ainakaan tällä hetkellä poistella lainkaan sivuja käyttämättömyyden takia. Se sopii siis muuttumattoman tiedon säilytykseen huomattavasti blogeja tai foorumeja paremmin.
Muistuttelen taas, että tärkeistä nettiin ladatuista kuvista ja teksteistä täytyy aina pitää varmuuskopiot myös itsellä! Tämä koskee ihan kaikkia nettipalveluita, mutta erityisesti ilmaispalveluita. Tekniikkaan ei voi koskaan luottaa sataprosenttisen varmasti, joten kopioiden pitäminen omalla koneella on erittäin järkevää jos kyseessä on tärkeät kuvat tai tiedot joita ei missään tapauksessa halua menettää! Esimerkiksi Blogit.fi ja Nettisivu.org palvelusta otetaan säännölliset varmuuskopiot palvelinrikon varalta, mutta jokaisessa ilmaispalvelussa näin ei välttämättä toimita. Varmuuskopioita ei myöskään säilytellä loputtomiin, joten pitkän ajan takaa palauttaminen ei onnistu.
Voin kysyä Tompalta vielä saisiko varmuuskopiosta kaivettua edes tekstit esiin, mutta hyvin todennäköisesti noin vanhaa kopiota ei ole enää tallessakaan. Lisäksi kuvista ei ole varmuuskopioita muistaakseni ollenkaan, joten niitä ei voi ainakaan palauttaa. Mitään en siis uskalla luvata, mutta kysyn nyt kuitenkin.